top of page
canselnurcaglar

Meryem'in Göğe Kabulü ve Onurlanışı



Katolik kiliselerinin çoğunda Meryem Ana'nın Göğe Alınma Bayramı'nın kutlandığını duymuşsunuzdur. Katolik ve Ortodoks inanışlarına göre İsa Mesih'in annesi Meryem'in bedeninin toprakta kaybolmasının ve çürümesinin engellenmesi için onun öldükten sonra göğe alındığı kabul edilir. İncil içeriğinde bu bilgilerin çoğu yer almaz fakat tüm bu kadim bilgiler kilise geleneklerine ve kilise tarihçilerinin titizlikle araştırdığı nüanslara dayanır.

The Assumption of the Virgin or Frari Assumption - TIZIANO

Eser, Tiziano'nun ferah ölçülerdeki muhteşem mihrap göğ eseri olarak adlandırılmıştır ve Meryem'in öldükten sonra mezarından yükselip cennete kabul edilmesi ve taçlandırılışını anlatmaktadır. Tiziano'nun Venedik'teki ilk siparişi olan bu eser Fransisken Bazilikası Santa Maria Gloriosa için tasarlanmıştır. Eserin 6.90 x 3.60 olan boyutları kahramanlığı yansıtan figürleri, havarilerin teatral pozları ve Meryem'in çarpık ve biraz da çapraz duruşu o dönemde büyük bir şok etkisi yaratmıştır.


Uzak bir noktadan çok geniş bir perspektif açısı kullanılarak tasarlanan eser, 100 metre uzaklıktan bile dikkatleri çekmektedir.



Eser, büyük boyutu ve dengeli işlevselliği içine resmedilmiş katmanları ile hem uzaktan hem de yakından bakanlarda aynı kalıcı etkiyi bırakması öngörülerek resmedilmiştir. Yeryüzü, gökyüzü ve cennetten oluşan 3 temel kısım olarak kurgulanmıştır.

Ortadaki kısımda, canlı kırmızı ve koyu turuncu olarak adlandırılan elbisesi ve mavi tonlarının harmonisiyle şaşkınlık içerisinde göklere yükseltilen Meryem'i görmekteyiz.

Melekler ellerindeki tefler ve flütlerle müzikal yaparak Meryem'in yükselişini ilahileştirmekte ve Meryem'e saygılarını sunmaktadırlar. Meryem'in yüzü ve bedeni altın renkli ve ilahi bir ışıkla aydınlatılmaktadır.


Tiziano'nun canlı renkleri kullanmadaki başarısı ve altın rengini ilahileştirmesi eserin dikkat çekmeye başladığı dönemde çok konuşulmuştur. Havarilerin oluşturduğu kalabalığın bulunduğu bölümde ve gökyüzünde bulunan tanrının çevresindeki sadelik ve dinginlik göze çarpmaktadır.

Tiziano'nun Rönesans'ın kalıplaşmış figürlerinden dışarı çıkarak yarattığı eseri o dönem

oldukça büyük bir önyargıyla karşılanmıştır. Resimde bulunan figürlerin pozları sebebiyle eser, Rönesans döneminin sonlanışı ve Maniyerizm akımının ortaya çıkmasının bir göstergesi olarak ele alınmıştır. Meryem’in Göğe Yükselişi, Hıristiyan inancında oldukça önemli bir yere sahiptir. Her yıl 15 Ağustos tarihinde kiliseler tarafından ritüellerlele kutlanır.




Eser Konum: SANTA MARIA GLORIOSA FRANSISKEN BAZILIKASI

"Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari" Venedik

Tarih: 1516-1518

Dönem: Rönesans

Alt Grup: " Venetian Renaissance"

Eser Sahibi: TIZIANO VECELLIO or Vecelli - Titian







 

görsel alıntıları: https://medium.com/thinksheet/how-to-read-paintings-the-assumption-of-the-virgin-by-titian-4ff87ec1f97

Comments


bottom of page